– Nordic Koivun tavoitteena on moninkertaistaa mahlan tuotanto ensi vuoden aikana. Nyt edessä on yhteistyöhalukkaiden koivikoiden omistajien etsiminen. Sekä pullotetulla että teollisuuskäyttöön menevällä mahlalla on hyvät vientinäkymät, Susanna Maaranen sanoo.

Nordic Koivu hakee kumppaneita mahlabisnekseen

04.08. 08:07

TOHMAJÄRVI

Jouko Väistö

Tohmajärveläisen Nordic Koivun tuotteiden menekki on kasvanut niin, että on aika ruveta etsimään uusia mahlantuotantoon soveltuvia koivikoita.

Tässä tarkoituksessa yritys järjestää ensi viikolla Keski-Karjalassa kolme tilaisuutta, joihin kutsutaan mahlan hyödyntämisestä kiinnostuneita metsänomistajia.

Kiteellä infotilaisuus pidetään maanantaina, Tohmajärvellä tiistaina ja Rääkkylässä keskiviikkona.

Kiteellä tietoa Nordic Koivun yhteistyösuunnitelmista on tarjolla Ketin tiloissa ja Tohmajärvellä sekä Rääkkylässä kunnanvirastolla. Kaikki tilaisuudet alkavat iltakuudelta.

– Haemme uusia keräyskoivikoita sadan kilometrin säteeltä. Tavoitteenamme on lisätä mahlantuotantoalaa merkittävästi. Työlukuna on käytetty 70 hehtaaria, yrityksen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Susanna Maaranen kertoo.

PINTA-ALALTAAN pienissä koivikoissa mahlankeruuta ei ole järkevää järjestää. Ihannetilanne olisi, jos koivikko olisi kooltaan vähintään kymmenen hehtaarin luokkaa. Viitisenkin hehtaaria on toki ihan hyvä määrä varsinkin jos samanmoisia on samalla suunnalla useampia.

Mahlan keräykseen soveltuvat parhaiten rauduskoivikot. Keräyskoivikoihin tarvitaan tieyhteys sekä sähköä ja vettä.

Viime keväänä Nordic Koivu keräsi mahlaa yhteistyössä kolmen yksityisen metsänomistajan ja Tornatorin kanssa. Toiminnan laajentuessa mahlaa on kuitenkin saatava nykyistä enemmän ja alihankkijoita tarvitaan lisää.

– Nyt ollaan oikeasti ison kynnyksellä ja kasvu halutaan tehdä hallitusti, Maaranen kiteyttää.

NORDIC KOIVU on ollut mahlamarkkinoilla jo 20 vuotta. Niin kuluttajat kuin puuvesiä käyttävä teollisuuskin ovat mieltyneet sen tuotteisiin ja kysyntä maailmalla on kasvanut rajusti.

Pullotettu koivumahla on edelleen yrityksen lipputuote. Se on terveellisiä vaihtoehtoehtoja etsiville kuluttajille ainutlaatuista; siinä ei ole mitään lisä- tai säilöntäaineita, eikä sitä ole kuumennettu.

Teollisuuden puolellakin kysyntä on reippaassa kasvussa. Tänä vuonna jo yli puolet tuotannosta menee juoma- ja kosmetiikkateollisuuteen.

Koko tuotannosta yli 98 prosenttia lähtee vientiin, pääasiassa Keski-Euroopan ja Aasian markkinoille.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Onko sinulla joulukalenteri?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›