Huonosta kevättalven säästä huolimatta Koiton talon tuolit täyttyivät hyvän asian ympärille kokoontuneista rääkkyläläisistä. Aivoterveydestä ja siihen vaikuttamisesta kertoi terveydenhoitaja Tuula Hirvonen.

Muisti tykkää kalasta ja värikkäistä kasviksista

13.03. 07:10

RÄÄKKYLÄ

Kaarina Kainulainen

– Aivoterveys on sama kuin sydänterveys, aloitti alan asiantuntija, terveydenhoitaja Tuula Hirvonen aivoterveyttä ja muistia käsittelevän luentonsa. Kysymys on siitä, miten veri liikkuu sydämessä tai aivoissa.

– Ettei veri hyydy tai aiheuta suonien ahtautumista.

AIVOJEN vanhenemista ei voi hoitaa, mutta prosessia voi hidastaa yksinkertaisilla, terveillä elintavoilla. Pienetkin muutokset ovat merkittäviä. Varhainen diagnoosi on tärkeää.

– Syö kohtuudella, neuvoi Tuula Hirvonen. Kohtuudella ja oikein. Etenkin yksin tulee helposti syötyä liikaa niin iloon kuin suruunkin.

Oikein on paljon kasviksia.

– Viisi omaa kourallista päivässä.

Määrä saattaa tuntua paljolta, mutta porkkanasta tulee jo yksi kourallinen, omenasta toinen, salaatista kolmas jne. Määrän lisäksi tärkeää on väri.

– Eri värisiä, voimakkaan värisiä kasviksia, juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Tomaattia, parsaa, punajuurta..

Kasviksissa on vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineita ja tuikitärkeää kuitua.

RASVA JAKAA ihmiset kahteen koulukuntaan, voilla herkutteleviin ja margariinin käyttäjiin. Kysymys ei kuitenkaan ole vain mausta, vaan siitä onko rasva kovaa vai pehmeää, tyydyttynyttä vai tyydyttämätöntä.

– Voissa on paljon kovaa rasvaa, muistutti Tuula Hirvonen. Hän pitää margariinia parempana vaihtoehtona, vaikka siinäkin on jonkin verran kovaa palmuöljyä.

Kotimaisessa rypsiöljyssä on paljon ihmisen tarvitsema omega 3 -rasvahappoa, hieman enemmän kuin rapsiöljyssä. Paistamiseen ja muuhun ruuanlaittoon sopii tavallinen öljy, salaattiin kylmäpuristettu rypsi- tai oliiviöljy.

Kala on terveellistä, etenkin kaikki lohikalat, siika, silakka, muikku, makrilli ja silli, joissa kaikissa on omega 3 -rasvahappoa. Sillä tai sen puutteella on todettu olevan vaikutusta myös masennuksessa.

ELIMISTÖ tarvitsee proteiinia, mutta lihansyöntiä ja prosessoitujen lihatuotteiden syöntiä kannattaa vähentää. Punaista lihaa parempi vaihtoehto on kananliha.

Maitotuotteet ja kananmuna ovat hyvä valkuaisen lähde. Suoliston hyvinvointia tukevaa kuitua on mainituissa kasviksissa, vihanneksissa, marjoissa ja hedelmissä. Sitä on myös kokojyväviljassa.

– Hitaat hiilihydraatit - kuten kokojyvätuotteet, puuro ja leipä - pitävät verensokerin tasaisena, kertoi asiantuntija.

Sokeria ja suolaa saamme yleensä liikaa.

– Makupaloina voisimme napsia siemeniä ja pähkinöitä.

Lisäravinteita ei yleensä tarvita, D-vitamiini riittää.

UNETTOMUUS ja stressi vaikuttavat muistiin. Unettomuutta saattaa aiheuttaa mm. liian myöhään syönti. Alkoholi ei sovi unilääkkeeksi. Liikunta ja saunominen sen sijaan auttavat unen saantiin, ei kuitenkaan juuri ennen nukkumaanmenoa harrastettuna.

– Pienissä erissä vaikka kymmenen minuuttia kerrallaan, evästi Tuula Hirvonen liikkumaan. Liikuntamuoto voi olla melkein mitä vaan toimintakykyä ylläpitävästä tuolijumpasta tasapainotaiteiluun, ulkoiluun ja erilaisiin peleihin asti.

Pelien pelaamisessa on itse liikunnan lisäksi muitakin terveyttä edistäviä tekijöitä.

– Sosiaaliset kontaktit, muistutti Tuula Hirvonen. Yksin syrjäytyy, yhdessä virkistyy.

TÄLLÄ KERTAA virkistyttiin yhdessä Oravisalossa, missä Rääkkylän Vanhusneuvoston järjestämässä tilaisuudessa oli mukana paikallisen sydänyhdistyksen panos, Tuula Hirvonen.

Vastaavanlaisia vanhusneuvoston järjestämiä tilaisuuksia on ollut jo eri puolilla Rääkkylää. On laulettu vanhoja koululauluja, tuolijumpattu ja aina kahviteltu. Vuorossa ovat vielä ainakin Viherpolku, Virsu, Haapasalmen kylätalo ja Kotirinne, missä pidettäviin laulajaisiin kevätkausi päättyy. Mukana on aina myös eri yhdistyksiä.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Käytätkö nasta- vai kitkarenkaita talvella?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›