Raskaskuorma kannettavaksi

12.02. 13:32

Tällä hetkellä katolla seisova lumi painaa Keski-Karjalan korkeudella noin 80 kiloa neliömetriä kohden. Tavallinen omakotitalo, tasakattoinenkin, kestää helposti tuon kuorman, tosin kosteusvaurioiden vaara on ilmeinen. Sitä vastoin suurten, varsinkin tasakattoisten hallien kattorakenteet alkavat olla jo kovilla painavan lumikuorman painosta.

Meidänkin kotikonnuillamme on lähihistoriassa pudonnut alas katto jos toinenkin. Isoin rysähdys oli sahan katon romahtaminen 70-luvun lopulla, mutta muitakin kattojen vääntymisiä ja rakenteiden kaatumisia on lehtien palstoilla käsitelty. Milloin on syynä ollut rakennusvirhe, milloin lumen paino, milloin myrskytuuli.

Näistä asioista puhutaan, kun jotain on jo tapahtunut ja syyllisiä sekä maksajia haetaan. Tarkastuksia lisätään ja rakennuspykäliä kiristetään, mikä on tietenkin erinomainen asia. Tuhoisat romahtamisonnettomuudet ovat Suomessa ilmasto-oloihin nähden todella harvinaisia, mutta tarkkaavaisuus pettää, kun mitään ei tapahdu. Pultit ja hitsisaumat jäävät vaille perinpohjaista syyniä, kurkihirret pääsevät painumaan. Rakenteet löystyvät huomaamatta.

Viime elokuussa Pohjois-Italiassa sattunut, kuolonuhreja vaatinut siltaromahdus sai koko Euroopan tutkimaan siltojen rakenteita. Brittilehti Guardianin mukaan vuoden 2004 jälkeen Italiassa on sortunut 12 siltaa tai ylikulkua. Suomessa samalla aikavälillä siltoja sortui neljä. Suomessa sillat menivät syyniin jo ennen viime elokuuta, kun todettiin, että eräiden rakenteilla olevien ylikäyntien betonissa oli resepti pettänyt ja seokseen oli joutunut liikaa ilmaa. Ketään ei kuollut, mutta kymmenittäin siltoja tarkastettiin.

Infrastruktuurin ikääntyminen tuo omat haasteensa. Moni 50-70-luvun rakennelma on tulossa tiensä päähän, olipa se silta, vesijohto, viemäri, maantie, sähköverkko tai pato. Rakenteiden uusimisen suurimpana esteenä kansainvälisesti pidetään jättimäisiä rakennus- ja muita yhtiöitä, joita pienten projektien toteuttaminen ei kiinnosta. Sekä julkinen että yksityinen raha virtaa suurprojekteihin, joista on tiedossa rouheammat voitot. Pieniin, ihmisen kokoisiin hankkeisiin, tavallisiin teihin ja siltoihin, eivät varat enää riitä.

USA:ssa infra-ongelmaan havahduttiin vuonna 2015. Liittovaltion laskelmien mukaan maassa oli tuolloin muun muassa yli 60 000 rakenteellisesti jo huolestuttavan heikossa kunnossa olevaa siltaa sekä satoja pettämäisillään olevia patoja. Useimmat vääntyneistä ja rapautuneista silloista olivat yli 50 vuotta vanhoja, ja siis rakennettu aikana, jolloin autoja oli vähemmän ja rekat olivat paljon kevyempiä kuin nykyään.

Tarina on pienemmässä mittakaavassa sama Suomessakin. Korjausvelka ei katoa vaikenemalla, vaan rakentamalla ja korjaamalla.

A.B.

KESKUSTELUA AIHEESTA

NÄKÖISLEHTI

Koti-Karjala ilmestyy myös näköislehtenä.

Kirjaudu palveluun ›

Tilaa näköislehti ›

GALLUP

Käytätkö nasta- vai kitkarenkaita talvella?

KUVAGALLERIAT

Katso lukijoiden kuvat sekä Koti-Karjalan toimituksen kuvagalleriat.

KUVAGALLERIAT ›